Momshantering vid inköp från annat EU-land?

Om du som företagare köper in en vara eller en tjänst från annat EU-land så gäller enligt huvudregeln omvänd moms. Det innebär att du som köpare lägger på utgående moms och drar av samma summa som ingående moms. Om ditt företag är momspliktigt alltså. Är du t.ex. tandläkare och köper in något från EU så lägger du på utgående moms men får inte göra avdrag för ingående moms. Den utgående momsen , som du själv har beräknat, ska då redovisas och betalas in till Skatteverket.

När det gäller själva beräkningen av den moms du ska lägga på och dra av så måste du tänka till. Många lägger av gammal vana på 25% i moms och gör lika stort avdrag för moms på alla sina inköp. Men köper du in matvaror från annat EU-land så lägger du på 12% i utgående moms och drar av 12% i ingående moms. Köper du in böcker så beräknas den omvända momsen med 6%. Det är alltså svenska momssatser som gäller eftersom varorna och tjänsterna anses omsatta i Sverige.

Sedan finns det förstås undantag från huvudregeln. Det gäller t.ex. fastighetstjänster, persontransporter, restaurang och cateringstjänster, inträden till vetenskapliga och pedagogiska evenemang, konferenser och seminarier mm. I dessa fall anses tjänsten vara omsatt i det land där den utförs. Så medverkar du på en konferens i Danmark så ska den danska arrangören fakturera ert företag med dansk moms. 
Denna danska moms får du inte dra av. Du ska inte heller räkna omvänd moms på beloppet. Utan hela totalbeloppet på fakturan, inklusive den danska momsen, blir en kostnad i er verksamhet, förslagsvis på konto 7610. Det går dock att ansöka om återbetalning av den danska momsen vis Skatteverkets tjänst ”Momsåterbetalning inom EU”. Verkar det krångligt? Kontakta oss så hjälper vi dig med detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.